Jak rozwijać umiejętność proszenia u dzieci z autyzmem?

W naszym punkcie przedszkolnym dużą uwagę zwracamy na ćwiczenie u dzieci z autyzmem komunikacji funkcjonalnej i proszenia o pożądane rzeczy. Jednym z ćwiczeń, które chcemy Państwu zaproponować jest pakowanie prezentu.

Przedstawiamy kolejną pomoc do pracy tzw. metodą pudełkową. Do przygotowanego pudełka z przyklejonym prezentem wrzucamy etykiety z ulubionymi nagrodami dziecka. Wcześniej dziecko prosi o daną etykietę lub początkowo powtarza ją po terapeucie/rodzicu. Tą pomoc z pewnością pokochają wszystkie dzieci.

Poniższy obrazek prezentu należy wydrukować, wyciąć i przykleić do pudełka od butów. W miejscu grubej i czarnej linii zróbcie otwór przez który będziecie wrzucać etykiety.

Do zadania potrzebujecie także zdjęcia przedstawiające ulubione nagrody dziecka. Pamiętajcie, że wiele dzieci z autyzmem ma nietypowe wzmocnienia.

Przedstawiamy listę, która może Was zainspirować w przygotowywaniu pakietu zdjęć:

  • bańki,
  • samochody,
  • pociągi,
  • dinozaury,
  • kosmos,
  • piłki,
  • balony,
  • trampolina,
  • huśtawka,
  • zjeżdżalnia,
  • piłka gimnastyczna,
  • zawijanie w koc (naleśnik),
  • przytulanie/łaskotki,
  • wożenie na kocu,
  • ciastolina/gniotki,
  • masaż,
  • żelki,
  • chipsy,
  • ciastka,
  • cola,
  • frytki,
  • lody,
  • jako niespodzianka,
  • słone paluszki,
  • lizaki,
  • bajki,
  • gry na telefonie,
  • komputer,
  • muzyka i teledyski na YouTube,
  • instrumenty muzyczne,
  • cyfry/litery,
  • zegary/timery,
  • suszarki/odkurzacze.

Powyżej przedstawiamy jedynie przykłady. Poszukajcie jak najwięcej własnych.

Zachęcamy Was do tego, by wydrukować więcej etykiet dla każdej nagrody. Dzięki temu otrzymacie szansę na większą ilość powtórzeń danego wzmocnienia.

Jeśli pracujecie z dzieckiem, które ma znacząco ograniczone możliwości artykulacyjne wykorzystujcie przy ćwiczeniu dźwięki wypowiadane przez dziecko. Przykładowo zamiast „bańki” dziecko może mówić „ba”. Przy ćwiczeniach proszenia i nazywania przypiszcie dany dźwięk do jednego rzeczownika czy czasownika.

Na stoliku przed dzieckiem połóżcie pudełko z przyklejonym prezentem. W dalszej odległości trzymajcie etykiety nagród. Dziecko nie powinno sięgać po etykiety samodzielnie a prosić o podanie przez rodzica danego obrazka poprzez mówienie konkretnego dźwięku/sylaby/słowa.