Jak wykorzystać warzywa w pracy z dzieckiem z autyzmem w domu?

W tym tygodniu w naszym Punkcie Przedszkolnym realizujemy blok tematyczny związany z warzywami. Z myślą o pracy z dziećmi z autyzmem przygotowaliśmy kartę pracy, która pozwala ćwiczyć wskazywanie i nazywanie warzyw, wycinanie, dopasowywanie obrazka do cienia oraz przyklejanie.

Poziom trudności możemy łatwo dostosować do dziecka. Dzieci, które potrafią wykonać ćwiczenia opisane na wstępie mogą także odpowiadać na przykładowe pytania:

  1. Jakiego koloru jest warzywo, które przyklejasz?
  2. Ile warzyw jest razem w garnku?
  3. Jakie zwierzątko lubi jeść marchewkę?
  4. Co potrzebujesz, żeby pokroić warzywa?
  5. Które warzywa rosną pod ziemią a które nad ziemią?

Inne opracowane przez nas karty pracy znajdziecie tutaj.

Przede wszystkim zachęcamy Was jednak do wspólnego gotowania i wskazywania/nazywania warzyw, które wykorzystacie w swojej zupie. Dzieci z autyzmem najlepiej uczą się na materiale konkretnym i przedstawiającym rzeczywiste obiekty.

W ramach zabawy dziecko może posegregować warzywa dopasowując je do siebie: marchewki do marchewek, pietruszki do pietruszek, itd.

Dziecko w wieku przedszkolnym może pomagać mamie myć warzywa. W ramach ćwiczenia umiejętności samoobsługowych i terapii ręki wasza pociecha może także pomagać obierać i kroić warzywa pod czujnym okiem rodzica. Aktywnością, którą lubi wielu naszych podopiecznych jest także przekładanie łyżką pokrojonego jedzenia (warzyw) z pojemnika do pojemnika/garnka.

Wiele dzieci z autyzmem ma trudności z wybiórczością pokarmową. Zabawa z mamą wykorzystująca warzywa to świetny sposób na odwrażliwienie wybranych produktów pokarmowych. Sprawdźcie jakie wąsy można zrobić z marchewki albo pokażcie jak z pietruszki powstają zęby morsa.

Innymi słowy najlepsza nauka to nauka poprzez zabawę, bo do niej dzieci mają największą motywację. Pamiętajcie również, aby doceniać udział dziecka w zaproponowanych zabawach pochwałami.

Na sam koniec najważnieje! Wspólne krzątanie się w kuchni to okazja do prób smakowania nowych produktów. Postarajcie się zachęcić dziecko do spróbowania małego kawałka czegoś nowego. Możecie użyć jako motywatora nagrody, którą dziecko bardzo lubi i zaproponować kawałek czekoladki/bajki/ulubioną zabawkę za posmakowanie czegoś nowego.

Życzymy miłej zabawy i nauki!