
Jak wykorzystać warzywa w pracy z dzieckiem z autyzmem w domu?
W tym tygodniu w naszym Punkcie Przedszkolnym realizujemy blok tematyczny związany z warzywami. Z myślą o pracy z dziećmi z autyzmem przygotowaliśmy kartę pracy, która pozwala ćwiczyć wskazywanie i nazywanie warzyw, wycinanie, dopasowywanie obrazka do cienia oraz przyklejanie.
Poziom trudności możemy łatwo dostosować do dziecka. Dzieci, które potrafią wykonać ćwiczenia opisane na wstępie mogą także odpowiadać na przykładowe pytania:
- Jakiego koloru jest warzywo, które przyklejasz?
- Ile warzyw jest razem w garnku?
- Jakie zwierzątko lubi jeść marchewkę?
- Co potrzebujesz, żeby pokroić warzywa?
- Które warzywa rosną pod ziemią a które nad ziemią?
Inne opracowane przez nas karty pracy znajdziecie tutaj.
Przede wszystkim zachęcamy Was jednak do wspólnego gotowania i wskazywania/nazywania warzyw, które wykorzystacie w swojej zupie. Dzieci z autyzmem najlepiej uczą się na materiale konkretnym i przedstawiającym rzeczywiste obiekty.
W ramach zabawy dziecko może posegregować warzywa dopasowując je do siebie: marchewki do marchewek, pietruszki do pietruszek, itd.
Dziecko w wieku przedszkolnym może pomagać mamie myć warzywa. W ramach ćwiczenia umiejętności samoobsługowych i terapii ręki wasza pociecha może także pomagać obierać i kroić warzywa pod czujnym okiem rodzica. Aktywnością, którą lubi wielu naszych podopiecznych jest także przekładanie łyżką pokrojonego jedzenia (warzyw) z pojemnika do pojemnika/garnka.
Wiele dzieci z autyzmem ma trudności z wybiórczością pokarmową. Zabawa z mamą wykorzystująca warzywa to świetny sposób na odwrażliwienie wybranych produktów pokarmowych. Sprawdźcie jakie wąsy można zrobić z marchewki albo pokażcie jak z pietruszki powstają zęby morsa.
Innymi słowy najlepsza nauka to nauka poprzez zabawę, bo do niej dzieci mają największą motywację. Pamiętajcie również, aby doceniać udział dziecka w zaproponowanych zabawach pochwałami.
Na sam koniec najważnieje! Wspólne krzątanie się w kuchni to okazja do prób smakowania nowych produktów. Postarajcie się zachęcić dziecko do spróbowania małego kawałka czegoś nowego. Możecie użyć jako motywatora nagrody, którą dziecko bardzo lubi i zaproponować kawałek czekoladki/bajki/ulubioną zabawkę za posmakowanie czegoś nowego.
Życzymy miłej zabawy i nauki!
Może Ci się spodobać

Warzywa – nasze karty pracy do ćwiczeń z dziećmi z autyzmem i nie tylko
30 października, 2020
Jak rozwijać umiejętność proszenia u dzieci z autyzmem?
21 października, 2020